keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Ateneum, osa 2. Suomen taiteen tarina

Näyttely johdattaa kävijän läpi Suomen taiteen kehityskulun vuodesta 1809 aina 1970-luvulle asti. Näyttelyssä Suomen taiteen tarina kytketään taiteen kansainväliseen kehitykseen ja yhteiskunnallisiin tapahtumiin.

Tässä pieni piipahdus näyttelyyn.


Kalevala aiheita, Akseli Gallen-Kallela. Kullervon kirous


Ankallisgalleria. Kala-Kallela, Akseli, Ankervon kirous

Koko perheelle suunnattu näyttely esittelee uusia versioita suomalaisista klassikkoteoksista.

  ”Halusimme Suomen taidetta kommentoivia teoksia, ja halusimme esitellä ne kunnolla”, Pettersson selvittää. ”Siksi myös kehystys ja ripustus on tehty huolellisesti.”
”Tarkoitus on ohjata katsomaan tarkasti, vertaamaan teoksia toisiinsa, miettimään vaikutteita. Sarjakuva on aina ammentanut taiteen kuvastosta, mutta myös nykytaide ottanut ideoita sarjakuvista.”
”Ja saahan taide olla myös hauskaa”, Pettersson lisää. ”Tämä näyttely on juuri sitä, koko perheelle tehty.”
Ankkateosten taiteilijanimien takana on joukko Aku Ankan nykypiirtäjiä: Kari Korhosen ja Don Rosan lisäksi hollantilainen Daan Jippes ja saksalainen Ulrich Schröder  (HS)


Kalevala-aiheeseen on paneutunut myös Mauri Kunnas kirjassaan Koiramäen Kalevala.


Gallen-Kallela, Akseli, Velisurmaaja


Gallen-Kallela, Akseli, Lemminkäisen äiti


Gallen-Kallela, Akseli, Aino-taru, triptyykki. 


Aino: "Me too!" Ajat muuttuu, milloin miehen luonto?


Gallen-Kallela, Akseli, Poika ja varis. Yksi suomalaisen taiteen kultakauden merkkiteoksia.


Schjerfbeck, Helene, Toipilas. Tämä maalaus on yksi henkilökohtaisista suosikeistani.


Edelfelt, Albert, Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä


Edelfelt, Albert, Lapsen ruumissaatto. Todella koskettavaa.


Edelfelt, Albert, Leikkiviä poikia rannalla


Aatelviit, Alpertti, Leikkiviä ankanpoikia rannalla


Edelfelt, Albert, Pariisin Luxenbourg'in puistossa


Aatelviitti, Alpertti, Ankkalinnan raatihuoneen torilla


Simberg, Hugo, Haavoittunut enkeli. Simberg käytti enkeleitä ja piruja omintakeisina aiheinaan.


Simberg, Hugo, Emäntä ja piruparka kaksosineen. Näemmä voi piruunkin iskeä hammassärky.


Simberg, Hugo, joku piru tämäkin vaan nimeä en löydä.


Simberg, Hugo, Piiritanssi.  Kurkkaappas piruuttas tänne! Hugo Simbergin toinen maailma.

Paljon on hienoja teoksia, joista tässä pieni osa. Pitäydyin kotimaisissa. Kuten osassa 1 mainitsin, mieltymykseni perustuvat enemmän tunteisiin kuin syvälliseen ymmärrykseen. Ankallisgalleriallakin on tässä oma arvonsa. Jos kuuluu Taistelevat metsot suomalaisten suosikkeihin niin samoin on Aku Ankan laita. Tällä tavoin odottavat näyttelyn rakentajat uskoakseni tavoittavansa niin lapsia kuin meitä junteja vakavammankin taiteen pariin. Varmaan ovat siinä onnistuneet.





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti