Suomessa on kuusi
ilmailumuseota. Ne koostuvat pääosin julkisista museoista, joista päämuseot ovat sotilasilmailuun keskittynyt Suomen Ilmavoimamuseo Jyväskylässä ja Suomen ilmailumuseo Vantaalla. Pienemmät museot Jämsässä (Halli), Lahden lähellä (Vesivehmaa), Lappeenrannassa ja Kotkan lähellä (Karhula) esittelevät pääosin museoihin lainattua tai niiden varastoimaa Puolustusministeriön entistä lentokonekalustoa. (Wikipedia)
Tämä julkaisu keskittyy Jyväskylän Tikkakoskella olevaan Suomen Ilmavoimamuseoon, jossa vierailin 24.10. Museo on sijoitettu vanhaan betonielementtitehtaaseen, ja siksi ulkoasu on tämän näköinen. Sisällä tilanne muuttuu.
Vierailuni pääasiallinen syy on tässä, mutta miksi, siitä myöhemmin enemmän. Jos haluat tietää kuvieni lentokoneista lisää, klikkaa linkkiä eli koneen keltaisella kirjoitettua nimeä.
Thulin Typ D (F1) on Suomen ilmavoimien ensimmäinen lentokone. Sen lahjoitti Suomen valkoiselle armeijalle ruotsalainen kreivi Erich von Rosen 1918.
Breguet 14.A2
Hakaristi liitetään usein natseihin. Tässä kuitenkin aiheesta enemmän.
Gourdou-Leseurre (8F,12)
Martinsyde F.r4 Buzzard (MA-24)
De Havilland D.H.60 Moth (OH-EJA)
Ja tässä se motivaattori,
Brewster Model 239 (BW-372) . Tässä heninen.net tarina
BW-372 viimeinen lento. Vuonna 1998 Venäjän Karjalasta löydettiin tämä 25.6.1942 järveen pudonnut BW-372. Kone päätyi Yhdysvaltain Laivaston Ilmailumuseolle, joka lainasi koneen Suomen Ilmavoimamuseolle vuonna 2007.
Lehtitiedon mukaan kone palautettaneen ensi vuonna (2018) takaisin Amerikkaan. Saattoi olla viimeiset hetket kuvata tätä harvinaisuutta.
Koneesta ja sen kohtaloista on Marja Lampi tehnyt dokumenttielokuvan
Brewster-Taivaan helmi. Sen mukaan koneen löytymiseen ja kulkeutumiseen Amerikkaan liittyisi hämärähommia.
Mikä se näissä koneissa sitten niin kiinnostaa? En tiedä, mutta tästä se aikoinaan alkoi.
Syöksy veteen jätti jälkensä. Kone kuitenkin säilyi kokonaisena ja suht ehjänä.
Uskomattoman hieno laite.
Hawker Hurricane MK. I (HC-452) Tämä konservoitu yksilö on yksi vanhimmista Hurricaneista maailmassa.
Näyttelyä elävöittää "työn touhussa" olevat asianmukaiset mallinuket.
Messerschmitt Bf 109 G-6 (MT-507) Saksalainen vastine edellisille. Suomen ilmavoimilla oli II-maailmasodan taisteluissa ainakin niin jenkki-, englantilais- kuin saksalaiskoneita. Menemättä tässä yhteydessä enempää suomen sotahistoriaan sanottakoon vain, että se oli aika kimuranttia.
Focke Wulf FW 44 J Stieglitz (SZ-4)
Fokker D.XXI (FR-110) hollantilainen hävittäjäkone, ainoa lajinsa edustaja maailmassa.
Koirannahkarukkaset, kyllä tarkenee.
VL Pyörremyrsky (PM-1) oli kotimainen tekele, joka ei ehtinyt tuotantoon sota-aikana.
Valmet Vihuri (VH-18) oli kotimainen koulutuskone vuoteen 1959 asti.
Douglas DC-3C(DO-4) tuo isompi sinisellä raidalla. Kone on ollut siviilipuolella matkustajakoneena, jonka jälkeen vuodet 1960-82 ilmavoimien kuljetuskoneena. Lapsena 1960-luvulla lensin Jyväskylästä Helsinkiin DC-3 koneella.
Armeija-aikaan 1972 meille sisseille pudotettiin huoltotäydennystä (halkoja) DC-3 koneesta. Kyllä muuten v.....i, kun odoteltiin nälkäisinä jotain evästä.
Tässä malliksi muutama ns. suora rivimoottori
ja tässä lentokoneisiin kehitetty ns.
tähtimoottori.
De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk.55 (VT-8) oli ilmavoimien ensimmäinen suihkuharjoituskone.
Folland Gnat Mk.! (GN-101) sai nimekseen
Kreivi von Rosen. Eric von Rosenin poika
Carl Gustav von Rosen oli seikkailija-lentäjä. Hän osallistui vapaaehtoisena Talvisotaan ja lahjoitti Suomelle Douglas DC-2 koneen joka tunnetaan nimellä Hanssin Jukka. Kyseinen kone on kunnostettu Tikkakoskella ja sen löytää nykyään Hämeenlinnan Tuuloksesta.
Fouga CM 170 Magister (FM-45)
Saab 91D Safir (SF-2) ruotsalainen koulukone.
Mig-15UTI (MU-4) Tästä alkoi 1962 venäläiskoneiden aika.
Mig-21F-13 (MG-92) on maailman eniten valmistettu yliäänilentokone.
Saab 35FS Draken (DK.92) Ruotsalaishävittäjä oli Suomen ilmavoimien toinen päähävittäjätyyppi vuosina 1974-2000.
Tältä näyttää hävittäjän ohjaamossa
Bristol Blenheim Mk.IV (BL-200), englantilainen pommikone, joka on ainoa alkuperäinen IV maalmassa.
Voimalaite: 2 × Bristol Mercury VIII -9-sylinteristä
tähtimoottoria; 626 kW (840 hv) per moottori
Tiira Sanginjokelainen
Raimo Päätalo suunnitteli ja rakensi yksimoottorisen ja yksipaikkaisen ylätasoisen lentokoneen pelkästään lennokkien rakentamisesta saadulla kokemuksella. Tämän koneen ei pitäisi teoriassa pysyä ilmassa, mutta käytännössä asia oli toisin. Ilmailuviranomaiset ja poliisit eivät vain tykänneet.
Saab 35CS Draken (DK-270) ja
MiG-21BIS (MG-138) pihaparkissa. Kun MiG-pilotti kytki jälkipolton päälle ja suuntasi koneensa pystysuoraan kohti taivasta, ei kukaan jäänyt kylmäksi. Jyrinä oli jotain aivan käsittämätöntä.
Selfie